maandag 21 december 2009, 10:00

11. Goedkoop vliegen

Toen de prijzen van vliegtickets net zo hard crashten als de vliegtuigen in het WTC, bleek eilandhoppen al snel zó jaren negentig. Stedentrippen werd het nieuwe ding. Lekker een weekendje op en neer vliegen naar Barcelona, Rome of Marseille. Maar al snel gingen we naar echt exotische bestemmingen als Belfast, Glasgow, Kopenhagen en Vilnius. Vervallen art deco op minder dan vier uur vliegen! Daar houden wij van.

Je koos je uitstapje niet meer vanuit een diepe innerlijke behoefte om een bepaalde plek te zien, maar omdat je nu voor een habbekrats ergens heen kon vliegen. En zo stonden we in een verloren week in februari op de bevroren rivier de Dvina. Met min 20 graden. Even cultuur snuiven en sneeuw schuiven; op donderdag heen en op zondagavond weer terug. Met genoeg verhalen voor je collega’s op maandag over hoe aardig de mensen waren en hoe interessant de geschiedenis van het land in kwestie wel niet was. “Wist jij dat de Letten bijna blij waren toen de Duitsers binnenvielen, omdat die Russen ook geen lieverdjes waren? Heel indrukwekkend.”

EasyJet, Ryan Air, Transavia, Arke Fly, SkyEurope; we zaten er allemaal minstens één keer in. Ook zorgden we wel één keer voor de bomen en ons gemoed, door klimaatcompensatie. Het voormalig Oostblok werd overstroomd door Nederlanders die Frankrijk en Italië meer dan zat waren (“Wist je dat de drank daar heel goedkoop is? In de supermarkten zijn er meer soorten wodka dan wijn!”). Je zou zelfs kunnen zeggen dat de prijsvechters meer gedaan hebben voor de kolonisatie van Oost Europa dan de EU.

Steden bleken veel groter te zijn dan je dacht. Volgens de website van de vliegmaatschappij was Bratislava op loopafstand van Wenen, lag Treviso zo ongeveer op het San Marcoplein en was Brussel uitgebreid met Charleroi. Londen was nog niet groot genoeg en annexeerde daarom Luton. London Luton bleek een uitstekend vliegveld te zijn; niet om naar Londen te gaan, maar als uitvalsbasis voor Oxford of Cambridge. Ook in Nederland waren er ineens overal vliegvelden: Rotterdam Airport, Eindhoven Airport, en allemaal handige vliegvelden aan de Duitse grens.

Extreemste voorbeeld: weekendje Warschau, om de ellende met eigen ogen te aanschouwen. Heel indrukwekkend. Terugvliegen op Frankfurt Hahn, want hartstikke dicht bij Nederland. Om 6 uur ’s ochtends op maandag blijkt Hahn een teringeind van Frankfurt en het treinkaartje naar huis kostte uiteindelijk een veelvoud van de vlucht. Maar dat maakte niet uit: voor 5 euro vliegen, dat is toch ongelooflijk! Heel indrukwekkend.

Nadat de prijzen waren uitgedaald stegen ze net weer zo snel. Met de combinatie van vliegtaks, stijgende brandstofprijzen en failliete maatschappijen was het hoppen alweer snel voorbij. Bovendien: in Riga, Bratislava en Ljubjana zijn ze ook niet gek. Waar je vier jaar geleden nog voor twintig euro in een driesterrenrestaurant kon eten, betaal je tegenwoordig bijna net zoveel als in Nederland.

Het Oostblok en de Baltische staten stonden even voor ons open, maar hebben wijselijk geleerd. In het komende decennium wordt het hoppen van Westkapelle naar Harlingen. Via Google Streetview. Voor reizen hebben we de komende jaren toch geen tijd. En geen geld 24.

Ook gesignaleerd: Rolkoffers, All-inclusive naar Turkije, de Chunnel, Floortje Dessing

Jaren negentig equivalent: Hogesnelheidstreinen

Lezersvraag: Op welke onwaarschijnlijke plekken bent u terecht gekomen?

Deel via Twitter of Facebook

3 reacties

21 december 2009
Teun

F*ck, zelfs hier sneeuwt het…. aaaaargh!


23 december 2009
flobak

Bratislava is echt een gat. Been there done that. Venetie Treviso ken ik inmiddels ook als mijn broekzak. Lachen is de omschrijving Milaan Noord, wat eigenlijk gewoon Bergamo is.


23 december 2009
Vanessa

Mijn sukkeligste actie: denken dat Girona het vliegveld van Barcelona is. Maar het is dus het Eindhoven van Barcelona.